Verbalna agresija je jedan od načina odbrane kada imamo osećaj da ne možemo da se zaštitimo i da postupimo onako kako bismo želeli, a ogovaranje je samo jedna od njenih formi. Na taj način ventiliramo osećaj nemoći i aktuelni doživljaj da smo slabi i zavisni, da ne posedujemo snagu i moć da nešto promenimo u pravcu u kome bismo želeli.

Ogovaranje možemo da definišemo kao razgovor o nekoj osobi u negativnom kontekstu, u trenutku kada ta osoba nije prisutna. Kada nekoga ogovaramo, to uglavnom znači da sa osudom i u negativnom svetlu komentarišemo nečiji lični život – izbore, odluke i postupke, ili tu osobu kao ličnost – njen karakter, temperament i navike.

Šta stoji iza ogovaranja? Koje naše potrebe zadovoljavamo? Šta govorimo o sebi kada nekog ogovaramo?

Komentarišući druge u negativnom svetlu, na sebe preuzimamo ulogu „pravednika“ koji se poverava, ali istovremeno i „uzima u zaštitu“ drugu osobu tako što je „upozorava“ koliko je neko neadekvatan, pokvaren ili jednostavno loš.

Ogovaranje kao način povezivanja i zbližavanja

Za neke od nas, ogovaranje treće osobe je dominantan način na koji uspostavljamo ili pokušavamo da uspostavimo bliske relacije sa drugim ljudima. Komentarišući druge u negativnom svetlu, na sebe preuzimamo ulogu „pravednika“ koji se poverava, ali istovremeno i „uzima u zaštitu“ drugu osobu tako što je „upozorava“ koliko je neko neadekvatan, “pokvaren” ili jednostavno loš. Na taj način, svesno ili nesvesno, stvaramo situaciju rizika i ranjivosti, jer radimo nešto što društvo osuđuje i istovremeno „štitimo“ drugu osobu tako što joj „ukazujemo“ poverenje time što je „upozoravamo kakav je ko“.

Povezivanje i zbližavanje na osnovu ogovaranja je veoma uslovno, a time i izuzetno krhko – traje dok postoji „zajednički neprijatelj“ i rasprsne se onog trenutka kada onaj drugi promeni mišljenje, jer se na taj način prekida i glavna spona između te dve osobe.

Poverenje i privrženost su neke od osnovnih karakteristika međusobnog povezivanja dve osobe, a testiraju se upravo u kritičnim situacijama kada smo ranjivi. Jedna od neverbalnih poruka koju  šaljemo kada ogovaramo je upravo ta: „Rizikujem odbacivanje i osudu da bih tebe zaštitio od lošeg sveta“. Ovo je poruka koju najčešće šalju brižni roditelji ili staratelji deci tokom odrastanja i većina je prepoznaje kao brigu za našu dobrobit. Potencijalna opasnost je upravo u tome – da ogovaranje drugih ljudi pogrešno protumačimo kao brigu za nas.

Povezivanje i zbližavanje na osnovu ogovaranja je veoma uslovno, a time i izuzetno krhko – traje dok postoji „zajednički neprijatelj“ i rasprsne se onog trenutka kada onaj drugi promeni mišljenje, jer se na taj način prekida i glavna spona između te dve osobe. Reakcije na ovako ponuđeno zbližavanje i povezivanje su najčešće resko podeljene – zbližavanje preko ogovaranja treće osobe privlači ljude koji imaju isti stil povezivanja, ali i izuzetno odbija one kojima je ogovaranje neprihvatljivo.

Ogovaranje kao izraz nemoći  

Ogovaranje može da bude i izraz nemoći u situacijama kada imamo osećaj da smo prinuđeni da trpimo nešto što bismo najradije izbegli. Verbalna agresija je jedan od načina odbrane kada imamo osećaj da ne možemo da se zaštitimo i da postupimo onako kako bismo želeli, a ogovaranje je samo jedna od njenih formi. Na taj način ventiliramo osećaj nemoći i aktuelni doživljaj da smo slabi i zavisni, da ne posedujemo snagu i moć da nešto promenimo u pravcu u kome bismo želeli.

U ulogu Žrtve ulazimo tako što se na početku samo žalimo, ogovaramo i ne preduzimamo ništa. Po nekoj nesvesnoj logici, rešavanje problema je ravno gubitku podrške i na taj način uloga Žrtve za neke od nas postaje uloga sa kojom se identifikujemo kako bi zadržali podršku okoline, a život se svodi na patnju i trpljenje.

Iako možda donosi olakšanje, a često i podršku, ogovaranje ne donosi rešenje situacije. Upravo zbog podrške koju dobijamo, postoji rizik da uđemo u ulogu Žrtve i da se na nju naviknemo. U ulogu Žrtve ulazimo tako što se na početku samo žalimo, ogovaramo i ne preduzimamo ništa. Vremenom se uljuljkujemo u podršku i sažaljenje koje dobijamo od istomišljenika u našoj okolini, a kasnije i ne želimo da bilo šta efikasno preduzmemo. Neistomišljenike i ljude koji nas pozivaju na akciju doživljavamo kao grube i neosećajne osobe koje nas ne razumeju. Efikasna akcija koja bi vodila i dovela do rešavanja problema istovremeno bi značila i gubitak te podrške. Po toj nesvesnoj logici, rešavanje problema je ravno gubitku podrške i na taj način uloga Žrtve za neke od nas postaje uloga sa kojom se identifikujemo kako bi zadržali podršku okoline, a život se svodi na patnju i trpljenje.

Ono što je važno da znamo, a što iz uloge Žrtve najčešće ne vidimo, je to da sažaljenje nije vetar u leđa, već vetar u lice i let u mestu. Jedini način da izađemo iz osećaja nemoći je da se zauzmemo za sebe i da istražujemo načine da istinski rešavamo i rešimo ono što nas muči. Tada i potreba za ogovaranjem iz nemoći prestaje.

Ogovaranje stvara privid olakšanja zbog emotivnog pražnjenja i trenutnog osećaja podrške i povezivanja, ali se njime još više zaglavljujemo upravo u onome iz čega smo želeli da izađemo, a to je intenzivan osećaj vlastite neadekvatnosti, nedovoljnosti, inferiornosti, nemoći i neuspeha.

Ogovaranje kao izraz zavisti

Ogovaramo i onda kada nekome zavidimo na onome što jeste i onome što je postigao. Zavist je svesnost da neko uživa prednosti koje bismo mi želeli za sebe, koja je bolna i prožeta mržnjom, smatra geštalt terapeutkinja Mjuriel Šifman. Ogovaranje je za neke od nas najjednostavnije za upotrebu – nudi trenutno olakšanje, a može da nam pribavi i podršku ukoliko se nađemo među istomišljenicima.

Ogovaranje stvara privid olakšanja zbog emotivnog pražnjenja i trenutnog osećaja podrške i povezivanja, ali ta podrška i to povezivanje su vrlo uslovni i na izuzetno klimavim nogama. Ogovaranjem se još više zaglavljujemo upravo u onome iz čega smo želeli da izađemo, a to je intenzivan osećaj vlastite neadekvatnosti, nedovoljnosti, inferiornosti, nemoći i neuspeha.

Jedan od načina da izađemo iz ovog uznemirujućeg i često bolnog osećaja je da se umesto na drugu osobu fokusiramo na sebe. Da energiju koju bacamo i trošimo na ogovaranje, investiramo u sebe. Za početak, da vidimo naše slabe strane i osetimo šta je ono što nam nedostaje. Drugi ljudi su drugi ljudi i oni rade za sebe. Ako je neko uspešan, ne mora da znači da je uspešan na naš račun zato što postiže ili ima ono što i mi želimo za sebe. I mi imamo izbora da radimo na tome da postignemo svoje ciljeve i ostvarimo svoje želje.

Perls je smatrao da pričanjem o drugoj osobi trećem licu, bilo da je ona prisutna ili ne, izbegavamo svoja osećanja i nekontrolisano joj „lepimo“ sve ono, i dobro i loše, što odbijamo da vidimo i prihvatimo kod sebe.

Prednosti direktnog obraćanja

Fric Perls, utemeljitelj geštalt terapije, nije dozvoljavao pričanje o drugoj osobi trećem licu, bilo da je osoba trenutno prisutna ili ne. On je smatrao da na taj način izbegavamo svoja osećanja i nekontrolisano „lepimo“ drugoj osobi sve ono, i dobro i loše, što odbijamo da vidimo i prihvatimo kod sebe. U terapijskoj situaciji, Perls je insistirao na direktnom obraćanju, ja – ti govoru, licem u lice, kako bismo bili svesni i u kontaktu sa svojim osećanjima, a time i sadržajima.

Svesnost i kontakt sa sobom mogu da budu naš novi početak, da osetimo šta želimo i da otkrivamo načine kako to i da postignemo. Na taj način počinjemo da se fokusiramo na sebe i da se bavimo sobom. Baveći se sobom, iščezava i bledi potreba da ogovaramo, jer počinjemo da stvaramo ono što nam je potrebno i stižemo tamo gde želimo da budemo.


NAPOMENA:

Svi tekstovi na internet prezentaciji gestalt.org.rs su autorsko delo Kristine Pota Radulović, osim ukoliko nije drugačije naznačeno. Citiranje ili prenošenje tekstova ili delova tekstova dozvoljeno je bez prethodne saglasnosti. U opremi teksta potrebno je citirati autora i izvor na sledeći način: Psihoterapeut Kristina Pota Radulović, klinički psiholog i geštalt terapeut, uz obavezno navođenje izvora www.gestalt.org.rs (linkovano na glavnu stranu prezentacije gestalt.org.rs).

Neovlašćeno korišćenje sadržaja bilo kog dela internet prezentacije, bez ispunjavanja gore navedenih uslova, smatra se kršenjem autorskih prava i podložno je tužbi prema pozitivnom pravu Republike Srbije.